Noa Arad Yairi

(Jerusalem)

A Gown of Concrete

A radius of 100 m around HaMiffal

If you wander in a radius of 100 meters around HaMiffal, with a keen eye and attention to the little details, you will find miniature figures of people. There are also cacti in Noa Arad Yairi’s work of art. The cacti are a reminder of the walls of sabra cacti used in the past to fence and mark out territories, and which now mark the territory of art around HaMiffal. You are invited to set out on an intriguing search.

שלמת בטון

ברדיוס 100 מטר מסביב למפעל

אם תסתובבו ברדיוס 100 מטר סביב המפעל ותהיו חדי עין ותשימו לב לפרטים הקטנים, תוכלו למצוא דמויות אנשים מוקטנות. גם דמויות סברס תמצאו שם ביצירת האמנות של נועה ארד יאירי. הסברסים הם תזכורת לחומות הסברסים ששימשו בעבר כלי לגדר ולסמן טריטוריות וכעת טריטוריית אמנות מסומנת ברחבי המפעל. מוזמנים לצאת לחיפוש חווייתי ומסקרן.

About the Artist
על האמן

Noa Arad Yairi sculpts women she knows who, in their clear and assured presence, as expressed in the way they hold themselves in the world, she finds a definition of an existential-woman’s standing. The women are always clothed. This comes from an ideological objection to the public nudity of women which is taken for granted, and from interest in the encounter between canvas and flesh, and how the canvas defines the body. That is the starting point, the infrastructure and the basis for her figurative sculpture which is aware and references classical sculpture while utilizing the classical convention which raises issues that challenge social dictates. Arad Yairi (?- is cooperating with the Empty House ) group since 2012. She is contributing sculptures to the group’s current project, Hamiffal. She also worked with the Muslala group, and the Sala-Manca group. In addition to her dealing with the essence of women, Arad Yairi creates works in the public sphere that expose the political reality of the Israeli-Palestinian conflict.

נעה ארד יאירי מפסלת נשים שהיא מכירה, אשר בנוכחות הברורה והבטוחה שלהן, כפי שהיא מתבטאת באופן הצבתן את עצמן בעולם, היא מוצאת הגדרה למצב קיומי־נשי. הנשים תמיד לבושות, מתוך התנגדות לעירומה הפומבי והמובן מאליו של האישה, ומתוך העניין במפגש הבד והבשר והגדרת הבד את הגוף — זו נקודת מוצא, התשתית. הפיסול הפיגורטיבי שלה מודע ומקיים דיאלוג עם הפיסול הקלאסי יחד עם שימוש במוסכמה הקלאסית כשואלת שאלות ומערערת על קביעות חברתיות. ארד יאירי פעילה עם קבוצת בית ריק משנת 2012. בפרויקט הנוכחי של הקבוצה, המפעל, מציגה עבודות פיסול. כמו כן פעלה עם קבוצת מוסללה וקבוצת סלה־מנקה. בנוסף לעיסוקה במהות הנשית, ארד יאירי יוצרת עבודות במרחב הציבורי החושפות מבט אל המציאות הפוליטית של הסכסוך הישראלי־פלסטיני.

Back to Artists Back to Artworks